Ohud internetis
1. Loe läbi esimene pool tänasest tunnist. Vaata ära video Üheksakümmend üheksa. Teine pool on postituse lõpus.
Turvalisuse mõttes jäta avamata või vastamata mailid, mis:
- on võõrkeelsed;
- on kirjutatud vigases eesti keeles;
- on saadetud kahtlaselt aadressilt;
- lubavad kiiret rikastamist või pakuvad midagi tasuta;
- teavitavad, et oled võitnud loteriiga (eriti kui sa ei ole üheski loteriis osalenud);
- teavitavad, et oled pärinud raha nt. Aafrikas surnud sugulaselt;
- on kettkirjad (meilid, mis lubavad kirja sõpradele edasi saatmisel sulle teatud aja jooksul õnne või rikkust).
Litsents: Standardne YouTube'i litsents.
ÄRA:
1) avalda meili teel oma isikuandmeid ega salasõnu;
2) ära saada teistele endast paljastavaid või paljaid pilte (sa ei tea kunagi, kellena tulevikus tööle asud);
3) ava meiliga kaasas olevaid kahtlaseid manuseid (isegi mitte neid, mida on sõbrad saatnud);
4) ava meilis olevaid kahtlaseid linke (kontrolli lingi ohutust näiteks aadressil http://www.unmaskparasites.com).
1) avalda meili teel oma isikuandmeid ega salasõnu;
2) ära saada teistele endast paljastavaid või paljaid pilte (sa ei tea kunagi, kellena tulevikus tööle asud);
3) ava meiliga kaasas olevaid kahtlaseid manuseid (isegi mitte neid, mida on sõbrad saatnud);
4) ava meilis olevaid kahtlaseid linke (kontrolli lingi ohutust näiteks aadressil http://www.unmaskparasites.com).
JÄTA MEELDE:
Meili saatmisel kehtib meilietikett.
Vali meili saatmiseks selline kasutaja, mis kajastab sinu nime.
Ära tee ega ütle meilis midagi sellist, mida sa ei julgeks teha või öelda otse suheldes.
2. Leia olukorrale lahendus.
Loe läbi 6 võimalike olukordade kirjeldust. Vali välja 3 ja vasta nende kohta alljärgnevalte küsimustele. Saada vastused ann.valang@retla.edu.ee
Nüüd ja edaspidi jälgi kirjutamisel viisaka kirja kirjutamise reegleid.
Järgmine kord teeme enne teemaga jätkamist veebitunni, kus kõik saavad suuliselt oma arvamust põhjendada.
- Kes on selles olukorras kannatajad? On neid üks või mitu?
- Kirjelda halvimat, mis oleks võinud juhtuda.
- Mida teha edasi, et olukord võimalikult valutult laheneks?
- Kuidas oleks saanud sellist olukorda ära hoida?
Olukord 1
Eliis ja Moonika on sõbrannad. Nad teavad teineteise kasutajanimesid ja paroole. Ühel päeval läksid tüdrukud tülli. Eliis otsustas Moonika Gmaili parooli ära muuta. Seejärel saatis ta kõigile Moonika tuttavatele solvava sisuga kirju.
Olukord 2
Eliis ja Moonika on sõbrannad. Nad teavad teineteise kasutajanimesid ja paroole. Ühel päeval läksid tüdrukud tülli. Eliis otsustas Moonika Gmaili parooli ära muuta. Seejärel saatis ta kõigile Moonika tuttavatele solvava sisuga kirju.
Olukord 2
Martin jäi nädalavahetuseks üksi koju. Ta kuulutas Facebookis, et tema
juures tuleb pidu. Sõbrad saatsid kutse edasi. Lõpuks tuli kohale palju
inimesi, keda Martin ei tundnudki. Võõrad tarbisid alkoholi ja lõhkusid
ära Martini vanemate teleka.
Olukord 3
Liisbet tutvus nädal aega tagasi jututoas Keviniga. Nüüd tahab Kevin
Liisbetiga kokku saada ja kutsub teda endale külla. Kevin lubab ise
Liisbetile kooli juurde autoga järgi tulla.
Olukord 4
Juhan ja Teet käisid eile sõbral külas. Seal tarbiti alkoholi ja tehti
pilte. Piltidel on näha purjus ja suitsetavaid alaealisi. Täna ringlevad
pildid Internetis ja kogu klass teab Juhani ja Teedu külaskäigust.
Kuuldused on jõudnud ka õpetaja kõrvu.
Olukord 5
Kert kohtus Internetis Janega. Jane meelitas Kerti ennast veebikaamera
ees alasti võtma. Nüüd pressib Jane Kerdilt raha välja. Kui Kert ei anna
talle 100 eurot, laeb ta video Youtube`i üles.
Olukord 6
Õpetaja Mänd pani Ahtole kontrolltöö eest kahe. Ahto vihastas ja tegi
õpetajale Facebooki libakonto. Ta levitab seal roppe anekdoote ja kutsub
kõiki naisi endaga kohtama.
Autor: Merlin Kirbits
http://informaatika5.weebly.com/laste-turvalisus-internetis.html
http://informaatika5.weebly.com/laste-turvalisus-internetis.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar